Waarom aarzelen bedrijven om hun sociaal secretariaat te challengen?
Florent Hainaut: « Er is in de eerste plaats een groot gebrek aan kennis bij bedrijven over de wereld van de sociaal secretariaten. Voor externen lijkt het samenwerken met de ene of de andere niet veel uit te maken. In de sector speelt echter een steeds grotere concurrentie een rol, vooral voor de grote accounts. Sociaal secretariaten proberen zich te verkopen door allerlei extra diensten waaronder advies, verzekeringen, preventie en veiligheid etc. aan te bieden. Een ander belangrijk element inzake differentiatie is de IT omgeving. Tenslotte kan ook de kwaliteit en kostprijs voor begeleiding zeer sterk variëren naargelang de leverancier.
De essentie:
- Als u al meer dan twee of drie jaar de voorwaarden met uw sociaal secretariaat niet meer heeft onderhandeld, bent u te vriendelijk voor hen.
- Onderhandelen impliceert niet steeds een switch naar de concurrentie: een besparing van 10 tot 15 % is een realistische doelstelling.
- De keuze om te wisselen van leverancier is niet eenvoudig en kan slechts genomen worden dan een uitgebreide analyse waarbij risico’s en voordelen moeten afgewogen worden. Deze oefening vraagt veel tijd en energie.
Herlees het volledig interview (in het frans):
Source:
Peoplesphere
Door Christophe Lo Giudice