Electrabel blijft het slecht doen. Het aantal contracten elektriciteit daalde van 2,8 miljoen in 2012 naar 2,6 miljoen in 2013. Een verlies van maar liefst 200 000 elektriciteitscontracten. De situatie is vergelijkbaar voor gascontracten, waarvoor cijfers dalen van 1,5 miljoen in 2012 tot 1,3 miljoen in 2013.
Deze daling is een gevolg van de evoluties op de B2C, maar ook op de B2B-markt. Het industriële segment met een hoog gasverbruik is het enige segment dat gedurende de afgelopen 12 maanden in aantal contracten gestegen is.
In termen van omvang van de verkoop vertegenwoordigen deze cijfers een daling van 10 % voor elektriciteit en 4 % voor gas, maar de impact is veel sterker op de marges. Het offensief dat in 2013 door Electrabel gelanceerd werd, heeft geleid tot hoge marketingkosten en een prijsdaling tot 10 % voor elektriciteit en 16 % voor gas. Deze kortingen werden sceptisch onthaald door de consument en hebben niet genoeg effect om de kloof te dichten.
Volgens de woordvoerder van de groep is, ondanks het verlies van 500.000 klanten in 2012 en 400.000 in 2013, is de situatie gestabiliseerd in het laatste kwartaal van 2013.
Sinds het begin van 2014, ging het marktaandeel van Electrabel onder de symbolische 50 %-grens tot 44,5 % voor elektriciteit en 46% voor gas.