Het sociaal netwerk voor professionals vermindert de kosten gelinkt aan headhunters. Daarnaast stelt het bedrijven in staat om met een groot aantal potentiële werknemers in contact te treden en het bedrijfsimago op te krikken.
Wat oorspronkelijk een CV-databank was, groeide in de loop der jaren uit tot een groter project, dat zich ook richt op kandidaten en headhunters.
Democratische tarieven
In tegenstelling tot recruteringsbedrijven of headhunters geeft LinkedIn de toegang tot een zeer grote database tegen een relatief lage prijs. Het klopt dat het zoeken intern gedaan dient te worden, maar de besparingen liggen vooral bij de sollicitaties. Het gebruikscomfort en algoritmes achter de zoekopdrachten moeten de zoektocht naar de juiste profielen vergemakkelijken
Een gepriviligeerde toegang tot een verborgen markt
Men schat dat de verborgen arbeidsmarkt (kandidaten die momenteel reeds een job hebben) ca. 70% van het aanbod uitmaakt. Recruteringsbedrijven focussen zich meestal op de aanbodszijde (actieve kandidaten). Gezien deze realiteit, vormt het sociale netwerk een belangrijke tool in de zoektocht naar talent.
Verbeteren van uw bedrijfsimago
Indien kandidaten geïnteresseerd zijn, zullen ze het profiel van het recruterend bedrijf bezoeken. Het is interessant goede aanbevelingen van huidige klanten toe te voegen. Door ook steeds met foto’s te werken creeert u een menselijke gezicht voor uw bedrijf.
Google, L’Oréal en Facebook zijn enkele bedrijven die reeds dagelijks LinkedIn gebruiken om nieuwe medewerkers op te sporen, en u?
Bronnen:
Zdnet
Linkedin
L’express