Enkele belangrijke cijfers:
-* Indien 10% van de automobilisten op filegevoelige trajecten en piekmomenten zou kiezen voor een gemotoriseerde tweewieler, dan vermindert de file met 40%.” Dat blijkt uit een recente studie die Transport & Mobility Leuven heeft uitgevoerd voor FEBIAC.
-* Indien 25% van de autopendelaars een motorfiets of scooter zou nemen, dan is er van files al helemaal geen sprake meer…
-* CO2: de totale externe emissiekost (de omrekening van milieubelasting in kost voor de maatschappij) van motorfietsen ligt 21% lager dan die van een gemiddelde personenwagen,
-* Voorbeeld: in totaal 1925 voertuigverliesuren per dag voor het ritje Leuven-Brussel . A Wanneer we op dit traject en tijdens deze spitsperiode 10% van de auto’s vervangen door motorfietsen of scooters, dan zijn de effecten op de file sprekend. In dit scenario tellen we 706 verliesuren, een reductie van liefst 63%.
In 12 jaar is het aandeel van eigenaars van een scooter in België met 80% toegenomen.
Motoronkosten inbrengen in je belastingen:
-#De motoronkosten voor de kilometers die u voor beroepsdoeleinden aflegt de weg tussen de woning en de werkplaats plus professionele verplaatsingen), kunnen volledig afgetrokken worden (voor auto’s zijn de kosten beperkt tot 0,15 € en tot 75% van het professionele gebruik).
-# de verkeersbelasting, de belasting op de inverkeerstelling en de verzekering
-# de uitrusting (gewoonlijk over 3 jaar)
-# de reparatiekosten
-# de brandstofkosten
-# de interest op uw financiering
15% korting voor ‘zuivere’ motorfietsen!
-* Er bestaat een korting van 15% op de aankoopwaarde* voor een motorfiets, een trike of een quad die uitsluitend door een elektrische motor aangedreven wordt, die minstens twee personen kan vervoeren en waarvoor een rijbewijs vereist is.
* korting beperkt tot maximum 4.540 € (geïndexeerde nettowaarde) voor een quad en 2.770 € (geïndexeerde nettowaarde) voor een motorfiets of een trike.
Sources: